Vrienden van mij weten wel dat ik nogal obsessief kan zijn wat betreft #supportyourlocal. Want wat is er nu werkelijk leuker dan het boek wat jij graag wil lezen kopen bij een fijne boekwinkel? Waar je een leuk praatje kan maken, alle boeken kan bekijken en dus ook nog eens een (kleine) ondernemer steunt. Ik begrijp dan ook echt niet waarom mensen hun boeken kopen op Bol.com. Oké, het is makkelijk. Maar moet alles per se alleen maar makkelijk zijn?
Mijn ergernis omtrent dit onderwerp is alsmaar groter geworden toen ik drie jaar terug bij de lokale Bruna ging werken. Mijn baas is een franchise-ondernemer, dus het is volledig haar eigen winkel. Elke zaterdag reik ik weer pakketjes van bol.com uit bij ons PostNL-punt, waarin duidelijk een boek zat. Een boek dat we hoogstwaarschijnlijk gewoon in de winkel hebben liggen. Waarom de moeite nemen om het online te bestellen als je toch naar de winkel moet om je pakketje op te halen? Dan denk ik: #supportyourlocal.
De complexe wereld van boeken
Bol.com is overal en is in heel veel gevallen ook ontzettend makkelijk. Maar als het om boeken gaat, dan zijn er zoveel onafhankelijke winkels bij gebaat als je besluit het niét bij de gigant te bestellen. Maar dan moet je natuurlijk wel weten waarom het zo belangrijk is en hoe het precies zit. Het boekenvak is een complexe business – er zijn allerlei spelers met elk hun eigen belangen.
Hoe is de prijs van een boek nu eigenlijk opgebouwd? De boekhandelaar kan een boek inkopen met zo’n 40% korting. De uitgeverij krijgt dus 60% van de prijs van elk boek dat in de boekhandel ligt. Daarvan ontvangt de schrijver zo’n 10%, de rest wordt gebruikt om druk- & redactiekosten te betalen. En als bedrijven hun boeken willen aanbieden bij bijvoorbeeld Bol.com, dan gaat er een flink percentage naar Bol voor hun service.
Een boek kost gemiddeld €22, een boekhandel verdient daarmee €8,8. Je moet als eigenaar dus aardig wat boeken verkopen wil je naast de kosten van een pand en personeel, zelf ook nog wat overhouden aan het einde van de maand. En helaas zijn de afgelopen jaren heel wat goede winkels noodgedwongen geweest te sluiten, omdat het internet massaal de markt overnam. Natuurlijk is dat ook in andere sectoren het geval, maar er zitten geen grote merken achter deze producten. Het zijn kunstenaars die met hun verhalen geld proberen te verdienen. Wat kan je hier nu mee als consument? Nou, heel makkelijk: #supportyourlocal.
En dan is daar… Bazarow.com
Hoe fijn ik het ook vind om gewoon een boekhandel in te lopen, snap ik het ook als je dat niet doet. Bijvoorbeeld als je niet in een stad woont waar het aanbod in boekwinkels overweldigend is. Of als je full-time werkt en geen tijd hebt om een uurtje tussen boeken te neuzen. Heb je een hart voor boeken, wil je het voortbestaan van geliefde boekwinkels garanderen én wil je ook zorgen dat jouw favoriete auteur een goede boterham kan verdienen? Als je online bestelt, bestel je boeken dan op Bazarow.com.
Update: een flinke tijd terug schreef ik deze blog. Van de beloftes van Bazarow is nog niets terecht gekomen. De webshop is dan ook nooit echt van de grond gekomen, het is in elk geval geen grote concurrent van Bol.com geworden. De conclusie blijft: als je op een fijne plek je boeken wil komen, zal je toch echt langs je boekhandel moeten gaan!
3 reacties